Notice: Undefined variable: baseurl in /home/stopnieh/domains/stopnieharcerskie.pl/public_html/plugins/content/responsive-tables/responsive-tables.php on line 17
Spis treści
Techniki harcerskie
1.Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.
- Skompletuję i zabiorę na rajd drużyny apteczkę mojego zastępu
- Przejrzę z rodzicami jakie wyposażenie posiada nasza domowa apteczka, uzupełnię ją o brakujące elementy
- Przeczytam książkę na temat pierwszej pomocy, najciekawsze spostrzeżenia zaprezentuje w zastępie
- Wezmę udział w grze z elementami pierwszej pomocy
2.Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.
- Sprawdzę wymiary mojego ciała, za ich pomocą zmierzę kilka odległości w domu i w terenie
- Narysuję szczegółowy szkic mojej drogi do szkoły, zaznaczę wszystkie ważne obiekty
- Poprowadzę grę w zastępie, polegającą na szacowaniu odległości bez miarki
- Dowiem się jak wyznaczyć kierunek północny bez użycia kompasu, na biwaku zaprezentuję jeden ze sposobów
3.Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.
- Zorganizuję wycieczkę zastępu, sprawdzę jakimi szlakami będziemy się poruszać
- Zorganizuję rajd rowerowy dla mojego zastępu, wybiorę szlak odpowiedni dla naszych możliwości
- Wybiorę się na wycieczkę z rodzicami, poprowadzę ich wybranym szlakiem
- Wraz z rodzicami wybiorę się na wycieczkę górskim szlakiem, wybiorę odpowiedni do warunków pogodowych i naszej kondycji
4.Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
- Przygotuję kisiel na kuchni polowej
- Obejrzę filmy dotyczące węzłów, wykorzystam je podczas zdobnictwa obozowego
- Samodzielnie zbuduję i wyplotę swoją prycz
- Rozstawię wraz z zastępem namiot podczas obozu
5.Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Zaoszczędzę pieniądze i kupię nowy śpiwór na obóz
- Zaoszczędzę pieniądze i kupię finkę
- Zaoszczędzę pieniądze i kupię menażkę
- W ramach prezentu urodzinowego poproszę o plecak na obóz
6.Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Nauczę się wyrazów pomocniczych do alfabetu Morse’a, zaszyfruję i odszyfruję wiadomość zapisaną tym szyfrem
- Przygotuję planszę do harcówki z wyrazami pomocniczymi do nauki alfabetu Morse’a, zaprezentuję ją na zbiórce i podam przykłady szyfrowania i odszyfrowywania
- Zorganizuję zajęcia dla zastępu, podczas których będziemy ćwiczyć przesyłanie wiadomości za pomocą alfabetu Morse’a i chorągiewek
- Nadam i odbiorę krótką wiadomość od kolegi nadaną alfabetem Morse’a przy użyciu latarek
7.Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.
- Zrobię album ze zdjęciami roślin chronionych znalezionych w mojej okolicy
- Zrobię prezentację multimedialną z własnymi zdjęciami roślin chronionych, napiszę gdzie można je znaleźć
- Podczas rajdu zastępu, zaprowadzę moich kolegów/koleżanki do miejsc w których odnalazłam chronione rośliny
- Zorganizuję krótką grę dla zastępu, podczas której mój zastęp odnajdzie kilka chronionych roślin i odgadnie ich nazwy
8.Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.
- Podczas przerwy w szkole porozmawiam z kolegami na temat ich zwierząt, porównam ich zachowania z zachowaniem mojego zwierzęcia
- Założę karmnik i będę obserwował jak często i jakie ptaki z niego korzystają, opowiem o tym na zbiórce
- Nauczę swojego psa nowej komendy, opowiem o tym w zastępie
- Za pomocą kamer internetowych będę obserwować zachowania egzotycznych zwierząt w zoo, opowiem o spostrzeżeniach mojej drużynie
9.Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
- Zbuduję karmnik dla ptaków i regularnie będę uzupełniał w nim pokarm
- Wraz z zastępem zorganizuję zbieranie śmieci w okolicznym lesie/parku z okazji Dnia Ziemi
- Będę zakręcał kran, gdy z niego nie korzystam, będę brać prysznic zamiast długich kąpieli
- Będę odłączać zasilacze i ładowarki od prądu, oraz wyłączać urządzenia elektroniczne gdy z nich nie korzystam
Postawa obywatelska
1.Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Przygotuję, krótki spacer dla zastępu po naszej okolicy
- Wybiorę się z zastępem do urzędu gminy / dzielnicy. Dowiemy się jakie wydziały się tam znajdują i czym się zajmują
- Odnajdę na mapie najkrótszą drogę do wskazanego przez drużynowego miejsca
- Poprowadzę korzystając z mapy zastęp podczas gry miejskiej/ gry po okolicy
2.Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.
- Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Święta Niepodległości
- Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Święta Narodowego Trzeciego Maja
- Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci Powstania Warszawskiego
- Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
- Opowiem na zbiórce zastępu o datach świąt narodowych, wspólnie zorganizujemy o nich zbiórkę
3.Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.
- Zrobię prezentację multimedialną o krainach geograficznych Polski
- Zaznaczę na mapie konturowej Polski krainy geograficzne i podpiszę je
- Wymienię krainy geograficzne Polski, o jednej z nich opowiem drużynowemu
- Zrobię planszę do harcówki z krainami geograficznymi i ich krótką charakterystyką
4.Wiem, kto jest protektorem ZHP.
- Dowiem się kto i kiedy po raz pierwszy został protektorem ZHP, opowiem o tym drużynowemu
- Dowiem się, kto jest obecnie protektorem ZHP i od kiedy pełni tę funkcję, opowiem o tym drużynowemu
- Wpiszę do notatnika wszystkich kolejnych protektorów ZHP
- Zrobię plakat, na którym umieszczę nazwiska protektorów ZHP i czas w którym pełnili tę funkcję
5.Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.
- Na mapie zaznaczę państwa należące do Unii Europejskiej
- Zorganizuję quiz dotyczący państw Unii Europejskiej i ich stolic dla mojego zastępu
- Zrobię prezentację multimedialną o Unii Europejskiej, którą zaprezentuję podczas zbiórki
- Opowiem na zbiórce zastępu co oznaczają gwiazdki na fladze Unii Europejskiej, wymienię kilka państw członkowskich.
W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech zadaniach zespołowych
i jednym biwaku.
Zdobyłam/em w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną dwugwiazdkową.