Techniki harcerskie

 

1.Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.

  • Skompletuję i zabiorę na rajd drużyny apteczkę mojego zastępu
  • Przejrzę z rodzicami jakie wyposażenie posiada nasza domowa apteczka, uzupełnię ją o brakujące elementy
  • Przeczytam książkę na temat pierwszej pomocy, najciekawsze spostrzeżenia zaprezentuje w zastępie
  • Wezmę udział w grze z elementami pierwszej pomocy

 

2.Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.

  • Sprawdzę wymiary mojego ciała, za ich pomocą zmierzę kilka odległości w domu i w terenie
  • Narysuję szczegółowy szkic mojej drogi do szkoły, zaznaczę wszystkie ważne obiekty
  • Poprowadzę grę w zastępie, polegającą na szacowaniu odległości bez miarki
  • Dowiem się jak wyznaczyć kierunek północny bez użycia kompasu, na biwaku zaprezentuję jeden ze sposobów

 

3.Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.

  • Zorganizuję wycieczkę zastępu, sprawdzę jakimi szlakami będziemy się poruszać
  • Zorganizuję rajd rowerowy dla mojego zastępu, wybiorę szlak odpowiedni dla naszych możliwości
  • Wybiorę się na wycieczkę z rodzicami, poprowadzę ich wybranym szlakiem
  • Wraz z rodzicami wybiorę się na wycieczkę górskim szlakiem, wybiorę odpowiedni do warunków pogodowych i naszej kondycji

 

4.Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.

  • Przygotuję kisiel na kuchni polowej
  • Obejrzę filmy dotyczące węzłów, wykorzystam je podczas zdobnictwa obozowego
  • Samodzielnie zbuduję i wyplotę swoją prycz
  • Rozstawię wraz z zastępem namiot podczas obozu

 

5.Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.

  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię nowy śpiwór na obóz
  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię finkę
  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię menażkę
  • W ramach prezentu urodzinowego poproszę o plecak na obóz

 

6.Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.

  • Nauczę się wyrazów pomocniczych do alfabetu Morse’a, zaszyfruję i odszyfruję wiadomość zapisaną tym szyfrem
  • Przygotuję planszę do harcówki z wyrazami pomocniczymi do nauki alfabetu Morse’a, zaprezentuję ją na zbiórce i podam przykłady szyfrowania i odszyfrowywania
  • Zorganizuję zajęcia dla zastępu, podczas których będziemy ćwiczyć przesyłanie wiadomości za pomocą alfabetu Morse’a i chorągiewek
  • Nadam i odbiorę krótką wiadomość od kolegi nadaną alfabetem Morse’a przy użyciu latarek

 

7.Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.

  • Zrobię album ze zdjęciami roślin chronionych znalezionych w mojej okolicy
  • Zrobię prezentację multimedialną z własnymi zdjęciami roślin chronionych, napiszę gdzie można je znaleźć
  • Podczas rajdu zastępu, zaprowadzę moich kolegów/koleżanki do miejsc w których odnalazłam chronione rośliny
  • Zorganizuję krótką grę dla zastępu, podczas której mój zastęp odnajdzie kilka chronionych roślin i odgadnie ich nazwy

 

8.Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.

  • Podczas przerwy w szkole porozmawiam z kolegami na temat ich zwierząt, porównam ich zachowania z zachowaniem mojego zwierzęcia
  • Założę karmnik i będę obserwował jak często i jakie ptaki z niego korzystają, opowiem o tym na zbiórce
  • Nauczę swojego psa nowej komendy, opowiem o tym w zastępie
  • Za pomocą kamer internetowych będę obserwować zachowania egzotycznych zwierząt w zoo, opowiem o spostrzeżeniach mojej drużynie

 

9.Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.

  • Zbuduję karmnik dla ptaków i regularnie będę uzupełniał w nim pokarm
  • Wraz z zastępem zorganizuję zbieranie śmieci w okolicznym lesie/parku z okazji Dnia Ziemi
  • Będę zakręcał kran, gdy z niego nie korzystam, będę brać prysznic zamiast długich kąpieli
  • Będę odłączać zasilacze i ładowarki od prądu, oraz wyłączać urządzenia elektroniczne gdy z nich nie korzystam

 

Postawa obywatelska

 

1.Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.

  • Przygotuję, krótki spacer dla zastępu po naszej okolicy
  • Wybiorę się z zastępem do urzędu gminy / dzielnicy. Dowiemy się jakie wydziały się tam znajdują i czym się zajmują
  • Odnajdę na mapie najkrótszą drogę do wskazanego przez drużynowego miejsca
  • Poprowadzę korzystając z mapy zastęp podczas gry miejskiej/ gry po okolicy

 

2.Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.

  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Święta Niepodległości
  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Święta Narodowego Trzeciego Maja
  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci Powstania Warszawskiego
  • Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
  • Opowiem na zbiórce zastępu o datach świąt narodowych, wspólnie zorganizujemy o nich zbiórkę

 

3.Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.

  •  Zrobię prezentację multimedialną o krainach geograficznych Polski
  •  Zaznaczę na mapie konturowej Polski krainy geograficzne i podpiszę je
  •  Wymienię krainy geograficzne Polski, o jednej z nich opowiem drużynowemu
  •  Zrobię planszę do harcówki z krainami geograficznymi i ich krótką charakterystyką

 

4.Wiem, kto jest protektorem ZHP.

  • Dowiem się kto i kiedy po raz pierwszy został protektorem ZHP, opowiem o tym drużynowemu
  • Dowiem się, kto jest obecnie protektorem ZHP i od kiedy pełni tę funkcję, opowiem o tym drużynowemu
  • Wpiszę do notatnika  wszystkich kolejnych protektorów ZHP
  • Zrobię plakat, na którym umieszczę nazwiska protektorów ZHP i czas w którym pełnili tę funkcję

 

5.Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.

  • Na mapie zaznaczę państwa należące do Unii Europejskiej
  • Zorganizuję quiz dotyczący państw Unii Europejskiej i ich stolic dla mojego zastępu
  • Zrobię prezentację multimedialną o Unii Europejskiej, którą zaprezentuję podczas zbiórki
  • Opowiem na zbiórce zastępu co oznaczają gwiazdki na fladze Unii Europejskiej, wymienię kilka państw członkowskich.

 

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech zadaniach zespołowych
i jednym biwaku.

Zdobyłam/em w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną dwugwiazdkową.

 

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.