Praca nad sobą

 

1.Notuję sytuacje, w których postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym/łbym mocno popracować.

  • Wykonam plakat do pokoju z Prawem Harcerskim, będę notować na nim moje zachowania niezgodne z Prawem Harcerskim, postaram się pracować nad najczęściej się pojawiającymi
  • Wypiszę wszystkie moje zachowania niezgodne z  Prawem Harcerskim, które regularnie popełniam, wybiorę najtrudniejszy punkt Prawa i będę nad nim pracować
  • Codziennie będę notować punkt Prawa Harcerskiego, który były tego dnia najtrudniejszy do przestrzegania, postaram się nad nim pracować
  • Wypiszę do każdego punktu Prawa kilka moich zachowań zgodnych  i niezgodnych z Prawem Harcerskim, wybiorę najtrudniejszy do przestrzegania i będę nad nim pracować.

 

2.Robię codzienny rachunek dobrych i złych uczynków.

  • Codziennie wieczorem zapiszę jeden dobry uczynek, który wykonałem tego dnia
  • Będę przestrzegać zwyczaju związanego z supełkiem na chuście harcerskiej
  • Codziennie zanotuję wszystkie swoje złe uczynki, zastanowię się jak mogę je naprawić
  • W kalendarzu będę zapisywać ile dobrych i ile złych uczynków popełniłem każdego dnia

 

3.Ukończyłam/em próbę silnej woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji, gier komputerowych.

  • Przez miesiąc będę codziennie poświęcać przynajmniej pół godziny na sport lub gimnastykę
  • Przez tydzień nie będę korzystać z internetu
  • Przez tydzień nie będę korzystać z portali społecznościowych
  • Przez miesiąc będę codziennie przynajmniej przez pół godziny czytać książki

 

Życie rodzinne

 

1.Przygotowałam/em uroczysty posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em
w przygotowaniach świąt rodzinnych.

  • Pomogę rodzicom w dekoracji domu na Święta Bożego Narodzenia
  • Upiekę ciasto lub przygotuję deser na rodzinny podwieczorek, nakryję stół i ładnie go podam
  • Przygotuję uroczyste śniadanie z okazji Dnia Matki dla mojej rodziny
  • Przygotuję wspólną kolację dla mojej rodziny z okazji urodzin/imienin mojej mamy/taty

 

2.Znam historię swojej rodziny.

  • Zrobię plakat z drzewem genealogicznym mojej rodziny
  • Zapiszę najciekawsze wspomnienia moich rodziców
  • Porozmawiam z dziadkami/pradziadkami o historii naszej rodziny, zanotuję najważniejsze wydarzenia i osoby
  • Nagram wywiad z moimi dziadkami / rodzicami, przygotuję odpowiednie pytania dotyczące historii mojej rodziny

 

3.Rozmawiam z rodziną o swoich problemach.

  • Będę informował rodziców o wszystkich moich ocenach, także tych złych
  • Będę radzić się starszej siostry/brata w trudnych dla mnie sprawach
  • Opowiem moim rodzicom o moich znajomych i naszych ewentualnych kłótniach lub problemach
  • Porozmawiam z rodzicami na temat naszych relacji, razem ustalimy zasady zachowania, których będziemy przestrzegać

 


Zaradność życiowa

 

1.Osiągnęłam/em dobre wyniki w grach na spostrzegawczość.

  • Wezmę udział w grze na spostrzegawczość w mojej drużynie
  • Wezmę udział w grze na spostrzegawczość w moim zastępie
  • Nauczę mój zastęp nowej gry ćwiczącej spostrzegawczość
  • Poprawię swoje wyniki w grze typu KIM.

 

2.Uczestniczyłam/em w akcji zarobkowej drużyny.

  • Wezmę udział w akcji zarobkowej – sprzedaży ciast podczas festynu – organizowanej przez moją drużynę
  • Wezmę udział w sprzedaży palemek wielkanocnych zrobionych w naszej drużynie
  • Wezmę udział w sprzedaży pisanek lub kartek wielkanocnych organizowanych przez moją drużynę
  • Wezmę udział w przygotowaniu i sprzedaży ozdób bożonarodzeniowych organizowanym przez moją drużynę

 

3.Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.

  • Przeczytam książkę na temat dojrzewania
  • Porozmawiam z rodzicami na temat procesu dojrzewania, zapytam o rady
  • Wraz z rodzicami zaplanuję zdrową dla mnie dietę i plan ćwiczeń
  • Odszukam w internecie informacje o rozwoju dziewcząt i chłopców w moim wieku, przedstawię różnice podczas zbiórki zastępu

 

4.Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.

  • Przeczytam wywiad / artykuł z osobą uzależnioną  
  • Porozmawiam z osobą palącą (rodzice, dziadkowie, sąsiedzi…) na temat początków uzależnienia i skutków palenia jakie odczuwają
  • Zrobię plakat o skutkach picia alkoholu
  • Odnajdę zdjęcia przedstawiające zmiany jakie nastąpiły u osób uzależnionych i przedstawię je na zbiórce zastępu

 

5.Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.

  • Będę regularnie biegać. Poprawię swój czas w biegu na 100m
  • Będę regularnie pływać. Poprawię swój czas w pływaniu kraulem/żabką na 25m
  • Będę regularnie chodzić na karate. Zdobędę kolejny pas.
  • Będę regularnie ćwiczyć taniec. Wezmę udział w zawodach.

 

6.Systematycznie ćwiczę znajomość języka obcego.

  • Poprawię ocenę z języka obcego
  • Będę regularnie chodzić na dodatkowe zajęcia z języków obcych
  • Wezmę udział w konkursie językowym, będę systematycznie się do niego przygotowywać
  • Przeczytam książkę w obcym języku, wyszukam tłumaczenie słów, których nie rozumiem

 

7.Korzystałam/em z informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny
i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.

  • Będę regularnie odwiedzał stronę szczepu / drużyny
  • Zaproponuję trasę dojazdu na biwak drużyny
  • Sprawdzę w Internecie jakie sprawności mogę zdobyć i jakie są ich wymagania
  • Zapiszę numery kontaktowe do rodziców, drużynowego i kolegów z zastępu

 

Wiedza harcerska

 

1.Znam najważniejsze wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.

  • Przygotuję krzyżówkę dla zastępu o historii harcerstwa
  • Opowiem o jednej zasłużonej dla ruchu harcerskiego osobie podczas zbiórki drużyny
  • Zrobię do harcówki plansze z harcerskim kalendarium
  • Przygotuję domino z postaciami związanymi z harcerstwem

 

2.Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.

  • Przeprowadzę sondę na temat Dnia Myśli Braterskiej w moim szczepie
  • Wezmę udział w obchodach Dnia Myśli Braterskiej w moim szczepie
  • Zdobędę sprawność Bi-Pi
  • Przeczytam informacje na temat Dnia Myśli Braterskiej w Internecie i przedstawię je w zastępie

 

3.Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.

  • Odwiedzę strony internetowe WAGGGS i WOSM
  • Porozmawiam ze starszymi harcerzami o organizacjach WOSM i WAGGGS
  • Opowiem w zastępie o plakietkach WOSM i WAGGGS
  • Narysuję w notatniku plakietki WOSM i WAGGGS, opiszę ich symbolikę i napiszę co oznaczają skróty

 

4.Znam historię swojej drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.

  • Przejrzę kroniki szczepu opowiem o najciekawszym dla mnie wydarzeniu w zastępie
  • Przygotuję do kroniki kartę o bohaterze drużyny / szczepu
  • Wezmę udział w święcie szczepu
  • Wyszukam informację o tym czym zajmował się bohater mojego szczepu / drużyny i spróbuję powiedzieć w czym możemy go naśladować

 

5.Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.

  • Zapoznam się ze stroną internetową mojego hufca i chorągwi
  • Napiszę w notatniku krótką notatkę o bohaterach mojego hufca i chorągwi
  • Wezmę udział w uroczystości związanej z bohaterem mojego hufca lub chorągwi
  • Zaproponuję dyskusję podczas zbiórki drużyny na temat bohatera hufca lub chorągwi, zanotuję najważniejsze informacje

 

6.Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi, Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.

  •  Zrobię plakat do harcówki z oznaczeniem stopni harcerskich i instruktorskich
  •  Odwiedzę siedzibę hufca, dowiem się jakie sznury noszą instruktorzy w moim hufcu
  •  Przygotuję domino z oznaczeniami stopni harcerskich i instruktorskich
  •  Przygotuję quiz dla zastępu na temat oznaczeń stopni instruktorskich i harcerskich

 

7.Przeczytałam/em minimum dwie książki o tematyce harcerskiej.

  • Przeczytam książkę „Czarne stopy” i opowiem o niej koleżankom w szkole
  • Przeczytam książkę „Troje oczu sowy”, wybiorę najciekawszy fragment i przeczytam go w zastępie
  • Przeczytam książkę „Rzeka” i napiszę jej streszczenie
  • Przeczytam książkę „Tropiciele Tajemnic Dżungli” i stworzę krótki komiks jej bohaterach

 


Techniki harcerskie

 

1.Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na wycieczce, biwaku, festynie.

  • Skompletuję i zabiorę na rajd drużyny apteczkę mojego zastępu
  • Przejrzę z rodzicami jakie wyposażenie posiada nasza domowa apteczka, uzupełnię ją o brakujące elementy
  • Przeczytam książkę na temat pierwszej pomocy, najciekawsze spostrzeżenia zaprezentuje w zastępie
  • Wezmę udział w grze z elementami pierwszej pomocy

 

2.Wyznaczyłam/em azymuty w terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy.

  • Sprawdzę wymiary mojego ciała, za ich pomocą zmierzę kilka odległości w domu i w terenie
  • Narysuję szczegółowy szkic mojej drogi do szkoły, zaznaczę wszystkie ważne obiekty
  • Poprowadzę grę w zastępie, polegającą na szacowaniu odległości bez miarki
  • Dowiem się jak wyznaczyć kierunek północny bez użycia kompasu, na biwaku zaprezentuję jeden ze sposobów

 

3.Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem oznaczonym szlakiem.

  • Zorganizuję wycieczkę zastępu, sprawdzę jakimi szlakami będziemy się poruszać
  • Zorganizuję rajd rowerowy dla mojego zastępu, wybiorę szlak odpowiedni dla naszych możliwości
  • Wybiorę się na wycieczkę z rodzicami, poprowadzę ich wybranym szlakiem
  • Wraz z rodzicami wybiorę się na wycieczkę górskim szlakiem, wybiorę odpowiedni do warunków pogodowych i naszej kondycji

 

4.Uczestniczyłam/em w rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.

  • Przygotuję kisiel na kuchni polowej
  • Obejrzę filmy dotyczące węzłów, wykorzystam je podczas zdobnictwa obozowego
  • Samodzielnie zbuduję i wyplotę swoją prycz
  • Rozstawię wraz z zastępem namiot podczas obozu

 

5.Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne pory roku.

  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię nowy śpiwór na obóz
  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię finkę
  • Zaoszczędzę pieniądze i kupię menażkę
  • W ramach prezentu urodzinowego poproszę o plecak na obóz

 

6.Nadałam/em i odebrałam/em wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.

  • Nauczę się wyrazów pomocniczych do alfabetu Morse’a, zaszyfruję i odszyfruję wiadomość zapisaną tym szyfrem
  • Przygotuję planszę do harcówki z wyrazami pomocniczymi do nauki alfabetu Morse’a, zaprezentuję ją na zbiórce i podam przykłady szyfrowania i odszyfrowywania
  • Zorganizuję zajęcia dla zastępu, podczas których będziemy ćwiczyć przesyłanie wiadomości za pomocą alfabetu Morse’a i chorągiewek
  • Nadam i odbiorę krótką wiadomość od kolegi nadaną alfabetem Morse’a przy użyciu latarek

 

7.Odnalazłam/em w środowisku naturalnym 5 roślin chronionych.

  • Zrobię album ze zdjęciami roślin chronionych znalezionych w mojej okolicy
  • Zrobię prezentację multimedialną z własnymi zdjęciami roślin chronionych, napiszę gdzie można je znaleźć
  • Podczas rajdu zastępu, zaprowadzę moich kolegów/koleżanki do miejsc w których odnalazłam chronione rośliny
  • Zorganizuję krótką grę dla zastępu, podczas której mój zastęp odnajdzie kilka chronionych roślin i odgadnie ich nazwy

 

8.Obserwowałam/em wybrane zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o swoich spostrzeżeniach.

  • Podczas przerwy w szkole porozmawiam z kolegami na temat ich zwierząt, porównam ich zachowania z zachowaniem mojego zwierzęcia
  • Założę karmnik i będę obserwował jak często i jakie ptaki z niego korzystają, opowiem o tym na zbiórce
  • Nauczę swojego psa nowej komendy, opowiem o tym w zastępie
  • Za pomocą kamer internetowych będę obserwować zachowania egzotycznych zwierząt w zoo, opowiem o spostrzeżeniach mojej drużynie

 

9.Wykonałam/em pożyteczną pracę na rzecz przyrody.

  • Zbuduję karmnik dla ptaków i regularnie będę uzupełniał w nim pokarm
  • Wraz z zastępem zorganizuję zbieranie śmieci w okolicznym lesie/parku z okazji Dnia Ziemi
  • Będę zakręcał kran, gdy z niego nie korzystam, będę brać prysznic zamiast długich kąpieli
  • Będę odłączać zasilacze i ładowarki od prądu, oraz wyłączać urządzenia elektroniczne gdy z nich nie korzystam

 

Postawa obywatelska

 

1.Znam obszar swojej gminy i jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.

  • Przygotuję, krótki spacer dla zastępu po naszej okolicy
  • Wybiorę się z zastępem do urzędu gminy / dzielnicy. Dowiemy się jakie wydziały się tam znajdują i czym się zajmują
  • Odnajdę na mapie najkrótszą drogę do wskazanego przez drużynowego miejsca
  • Poprowadzę korzystając z mapy zastęp podczas gry miejskiej/ gry po okolicy

 

2.Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.

  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Święta Niepodległości
  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Święta Narodowego Trzeciego Maja
  •  Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci Powstania Warszawskiego
  • Zorganizuję z zastępem zbiórkę z okazji Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
  • Opowiem na zbiórce zastępu o datach świąt narodowych, wspólnie zorganizujemy o nich zbiórkę

 

3.Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne Polski.

  •  Zrobię prezentację multimedialną o krainach geograficznych Polski
  •  Zaznaczę na mapie konturowej Polski krainy geograficzne i podpiszę je
  •  Wymienię krainy geograficzne Polski, o jednej z nich opowiem drużynowemu
  •  Zrobię planszę do harcówki z krainami geograficznymi i ich krótką charakterystyką

 

4.Wiem, kto jest protektorem ZHP.

  • Dowiem się kto i kiedy po raz pierwszy został protektorem ZHP, opowiem o tym drużynowemu
  • Dowiem się, kto jest obecnie protektorem ZHP i od kiedy pełni tę funkcję, opowiem o tym drużynowemu
  • Wpiszę do notatnika  wszystkich kolejnych protektorów ZHP
  • Zrobię plakat, na którym umieszczę nazwiska protektorów ZHP i czas w którym pełnili tę funkcję

 

5.Znam flagę Unii Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii Europejskiej.

  • Na mapie zaznaczę państwa należące do Unii Europejskiej
  • Zorganizuję quiz dotyczący państw Unii Europejskiej i ich stolic dla mojego zastępu
  • Zrobię prezentację multimedialną o Unii Europejskiej, którą zaprezentuję podczas zbiórki
  • Opowiem na zbiórce zastępu co oznaczają gwiazdki na fladze Unii Europejskiej, wymienię kilka państw członkowskich.

 

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech zadaniach zespołowych
i jednym biwaku.

Zdobyłam/em w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną dwugwiazdkową.

 

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.