Doskonalenie harcerskie

 

1.Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.

  • Opowiem podczas kominka o historii harcerstwa
  • Przygotuję grę dla zastępu na temat historii harcerstwa
  • Przygotuję domino z najważniejszymi datami z historii harcerstwa
  • Opracuję krótką kronikę harcerstwa do harcówki

 

2.Odwiedziłam/em komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.

  • Zorganizuję wycieczkę mojego zastępu do siedziby hufca
  • Odwiedzę strony mojego hufca, chorągwi i głównej kwatery. Dowiem się kto pełni w ich znaczące funkcje
  • Wezmę udział w święcie hufca
  • Przygotuję prezentację na temat osób pełniących funkcje w moim hufcu, chorągwi i głównej kwaterze. Wyszukam odpowiednie zdjęcia, zaprezentuję ją w moim zastępie.

 

3.Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.

  • Odwiedzę strony internetowe innych organizacji harcerskich działających w Polsce
  • Nawiążę kontakt z harcerką lub harcerzem należącym do innej organizacji harcerskiej
  • Dowiem się jak powstał ZHR
  • Dowiem się jakie drużyny z innych organizacji działają w mojej okolicy

 

4.Czytam książki o tematyce harcerskiej.

  • Przeczytam książkę "Księga jaszczurki"
  • Przeczytam książkę "Antek Cwaniak"
  • Przeczytam wybraną książkę z biblioteczki drużyny
  • Przeczytam książkę "Zośka i Parasol"

 

5.Znam strukturę ZHP.

  • Przygotuję planszę do harcówki ze strukturą ZHP
  • Przygotuję prezentację multimedialną na temat struktury ZHP
  • Przygotuję krótką grę związaną ze strukturą ZHP dla mojego zastępu
  • Przygotuję grę planszową związaną ze strukturą ZHP

 

6.Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.

  • Wezmę udział w manewrach ratowniczych w zastępie lub drużynie
  • Zaproszę na zbiórkę zastępu ratownika medycznego lub osobę z HKR, która nauczy nas podstaw pierwszej pomocy
  • Zapytam w przychodni lub szpitalu o ulotki związane z pierwszą pomocą. Przedstawię je w zastępie
  • Przygotuję krótką gre z elementami samarytanki dla zastępu

 

7.Odnalazłam/em na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.

  • Zdobędę popularna odznakę INO
  • Podczas rajdu drużyny będę prowadził mój zastęp zgodnie z mapą
  • Przygotuję wycieczkę dla mojego zastępu, zaznaczę trasę na mapie, obliczę jej długość i oszacuję potrzebny czas
  • Nauczę młodszych harcerzy z drużyny wyznaczać azymuty oraz pokażę im jak określić odległość lub wysokość w terenie bez użycia miarki

 

8.Kierowałam/em budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i znam ich zastosowanie.

  • Zaprojektuję i wykonam tablicę ogłoszeń podczas obozu
  • Zaprojektuję i wykonam p-poż podczas obozu
  • Zademonstruję w zastępie technikę wiązania kilku podstawowych węzłów
  • Obejrzę filmy instruktażowe i nauczę się wiązać 10 węzłów

 

9.Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.

  • Zorganizuję wycieczkę zastępu do muzeum
  • Zorganizuję wycieczkę rowerową zastępu
  • Zaplanuję trasę pieszego rajdu drużyny, uwzględniając ciekawe miejsca w okolicy
  • Zakupię bilety na wystawę, na którą wybierze się moja drużyna, rozliczę się z powierzonych pieniędzy

 

10.Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).

  • Ograniczę długie kąpiele, w zamian będę brać prysznic
  • Wychodząc z pomieszczenia będę gasić światło, zamontuję w pokoju energooszczędne żarówki
  • Będę segregować śmieci w moim domu, namówię do tego moją rodzinę
  • Będę wyłączać urządzenia elektroniczne, kiedy z nich nie korzystam

 

11.Wiem, co to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody. Wymienię kilka polskich parków narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości przyrodnicze. Odwiedziłam/em jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub rezerwatów.

  • Wybiorę się na wycieczkę do najbliższego parku narodowego lub krajobrazowego
  • Przygotuję mapę z zaznaczonymi parkami narodowymi Polski
  • Podczas zbiórki zastępu przedstawię prezentację dotyczącą jednego z parków narodowych polski
  • Pomogę w organizacji wycieczki drużyny do parku krajobrazowego lub rezerwatu przyrody, uwzględnię ciekawe miejsca przyrodnicze

 

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.