Praca nad sobą

 

1.Określiłam/em swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.

  • Porozmawiam ze znajomymi, dowiem się jakie moje cechy charakteru ich najbardziej denerwują i będę nad nimi pracować
  • Przezwyciężę swoje lenistwo i będę regularnie wykonywać swoje obowiązki
  • Będę unikać niezdrowego jedzenia i zaplanuję zdrową dietę
  • Stanę się bardziej punktualny, nie będę spóźniał się do szkoły i na umówione spotkania

 

2.Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej wiary.

  • Będę regularnie uczestniczył we Mszy świętej
  • Będę brać udział w spotkaniach młodzieży odbywających się w mojej parafii
  • Co tydzień będę uczestniczył w rozmowach mojej rodziny na temat naszego światopoglądu
  • Będę regularnie odmawiał modlitwy zgodne z moją religią

 

3.Wykazałam/em, że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz obowiązku.

  • Dwa dni w tygodniu nie będę grał na komputerze, zaoszczędzony czas poświęcę na naukę
  • Raz w miesiącu spędzę wieczór w domu opiekując się młodszym rodzeństwem
  • Dwa razy w tygodniu wrócę wcześniej do domu, żeby wyjąć z psem na długi spacer
  • Jeden weekend w miesiącu poświęcę w całości na spotkanie z dziadkami lub dalszą rodziną

 

4.Zdobyłam/em nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.

  • Przygotuję cały obiad dla mojej rodziny
  • Będę samodzielnie prasować swoje ubrania
  • Pod okiem rodziców wymienię przepaloną żarówkę
  • Dowiem się jak nastawić pranie. Będę prać rzeczy, odpowiednio dobierając program prania

 

5.Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.

  • Regularnie będę sprzątał całą łazienkę
  • Regularnie będę robić zakupy
  • Co tydzień będę odkurzać całe mieszkanie
  • Codziennie będę sprzątać i zmywać po obiedzie

 

6.Zapisuję ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i obowiązkowa/ny.

  • Prowadzę kalendarz, w którym zapisuję najważniejsze wydarzenia
  • Nie będę spóźniał się do szkoły
  • codziennie będę odrabiał wszystkie prace domowe
  • Będę ustawiać w telefonie przypomnienia o kartkówkach, sprawdzianach i pracach domowych

 

7.Wzięłam/ąłem udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.

  • Pomogę zorganizować akcję zarobkową związaną ze sprzedażą własnych wypieków
  • Pomogę zorganizować akcję zarobkową związaną ze sprzedażą kartek bożonarodzeniowych/ wielkanocnych
  • Pomogę zorganizować akcję zarobkową związaną z pakowaniem zakupów klientom jednego ze sklepów
  • Pomogę zorganizować aukcję prac wykonanych przez drużynę podczas festynu szkolnego

 

8.Dbam o sprzęt drużyny. Brałam/em udział w jego konserwacji.

  • Na obozie wezmę udział w składaniu namiotów
  • Wezmę udział w inwentaryzacji sprzętu obozowego
  • Wezmę udział w porządkach w magazynie drużyny/szczepu
  • Zrobię porządek w szafie z materiałami programowymi drużyny

 

9.Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.

  • Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu
  • Zaplanuję razem z rodzicami i będę przestrzegać zdrowej diety
  • Codziennie kładę się spać o ustalonej godzinie
  • Zadbam o moje zmieniające się w okresie dojrzewania ciało, będę stosować produkty i kosmetyki dostosowane do mojego wieku

 

10.Załatwiłam/em powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.

  • Wpłacę pieniądze po akcji zarobkowej do banku
  • Wykonam przelew na poczcie lub w banku
  • Nadam paczkę na poczcie
  • Zapiszę się na wizytę w przychodni

 

11.Zorganizowałam/em wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.

  • Zorganizuję wyjście zastępu do kina. Kupię bilety, poinformuję o terminie, koszcie i miejscu
  • Zorganizuję wyjście ze znajomymi na kręgle. Zarezerwuję tor i sprawdzę dojazd
  • Zorganizuję wyjście drużyny do muzeum. Zarezerwuję termin i dowiem się jaki jest koszt biletów
  • Wraz z koleżankami wybiorę się na koncert ulubionego zespołu. Zorganizuję transport i znajdę pełnoletniego opiekuna

 

12.Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.

  • Podczas wakacji za granicą zrobię drobne zakupy
  • Nawiążę kontakt mailowy ze skautem z innego kraju
  • Wskażę zagranicznemu turyście drogę
  • Przez jeden dzień w tygodniu będę rozmawiać z koleżankami tylko w języku obcym

 

13.Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres e-mail).

  • Założę sobie lub komuś z mojej rodziny pocztę internetową
  • Dodam do ulubionych stronę internetową mojej drużyny, szczepu i hufca
  • Zainstaluję na swoim komputerze program antywirusowy
  • Zapoznam się z prawami autorskimi obowiązującymi w internecie

 


Doskonalenie harcerskie

 

1.Potrafię wskazać główne etapy w dziejach harcerstwa.

  • Opowiem podczas kominka o historii harcerstwa
  • Przygotuję grę dla zastępu na temat historii harcerstwa
  • Przygotuję domino z najważniejszymi datami z historii harcerstwa
  • Opracuję krótką kronikę harcerstwa do harcówki

 

2.Odwiedziłam/em komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.

  • Zorganizuję wycieczkę mojego zastępu do siedziby hufca
  • Odwiedzę strony mojego hufca, chorągwi i głównej kwatery. Dowiem się kto pełni w ich znaczące funkcje
  • Wezmę udział w święcie hufca
  • Przygotuję prezentację na temat osób pełniących funkcje w moim hufcu, chorągwi i głównej kwaterze. Wyszukam odpowiednie zdjęcia, zaprezentuję ją w moim zastępie.

 

3.Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.

  • Odwiedzę strony internetowe innych organizacji harcerskich działających w Polsce
  • Nawiążę kontakt z harcerką lub harcerzem należącym do innej organizacji harcerskiej
  • Dowiem się jak powstał ZHR
  • Dowiem się jakie drużyny z innych organizacji działają w mojej okolicy

 

4.Czytam książki o tematyce harcerskiej.

  • Przeczytam książkę "Księga jaszczurki"
  • Przeczytam książkę "Antek Cwaniak"
  • Przeczytam wybraną książkę z biblioteczki drużyny
  • Przeczytam książkę "Zośka i Parasol"

 

5.Znam strukturę ZHP.

  • Przygotuję planszę do harcówki ze strukturą ZHP
  • Przygotuję prezentację multimedialną na temat struktury ZHP
  • Przygotuję krótką grę związaną ze strukturą ZHP dla mojego zastępu
  • Przygotuję grę planszową związaną ze strukturą ZHP

 

6.Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.

  • Wezmę udział w manewrach ratowniczych w zastępie lub drużynie
  • Zaproszę na zbiórkę zastępu ratownika medycznego lub osobę z HKR, która nauczy nas podstaw pierwszej pomocy
  • Zapytam w przychodni lub szpitalu o ulotki związane z pierwszą pomocą. Przedstawię je w zastępie
  • Przygotuję krótką gre z elementami samarytanki dla zastępu

 

7.Odnalazłam/em na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.

  • Zdobędę popularna odznakę INO
  • Podczas rajdu drużyny będę prowadził mój zastęp zgodnie z mapą
  • Przygotuję wycieczkę dla mojego zastępu, zaznaczę trasę na mapie, obliczę jej długość i oszacuję potrzebny czas
  • Nauczę młodszych harcerzy z drużyny wyznaczać azymuty oraz pokażę im jak określić odległość lub wysokość w terenie bez użycia miarki

 

8.Kierowałam/em budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i znam ich zastosowanie.

  • Zaprojektuję i wykonam tablicę ogłoszeń podczas obozu
  • Zaprojektuję i wykonam p-poż podczas obozu
  • Zademonstruję w zastępie technikę wiązania kilku podstawowych węzłów
  • Obejrzę filmy instruktażowe i nauczę się wiązać 10 węzłów

 

9.Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.

  • Zorganizuję wycieczkę zastępu do muzeum
  • Zorganizuję wycieczkę rowerową zastępu
  • Zaplanuję trasę pieszego rajdu drużyny, uwzględniając ciekawe miejsca w okolicy
  • Zakupię bilety na wystawę, na którą wybierze się moja drużyna, rozliczę się z powierzonych pieniędzy

 

10.Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).

  • Ograniczę długie kąpiele, w zamian będę brać prysznic
  • Wychodząc z pomieszczenia będę gasić światło, zamontuję w pokoju energooszczędne żarówki
  • Będę segregować śmieci w moim domu, namówię do tego moją rodzinę
  • Będę wyłączać urządzenia elektroniczne, kiedy z nich nie korzystam

 

11.Wiem, co to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody. Wymienię kilka polskich parków narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości przyrodnicze. Odwiedziłam/em jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub rezerwatów.

  • Wybiorę się na wycieczkę do najbliższego parku narodowego lub krajobrazowego
  • Przygotuję mapę z zaznaczonymi parkami narodowymi Polski
  • Podczas zbiórki zastępu przedstawię prezentację dotyczącą jednego z parków narodowych polski
  • Pomogę w organizacji wycieczki drużyny do parku krajobrazowego lub rezerwatu przyrody, uwzględnię ciekawe miejsca przyrodnicze

 


Poszukiwanie pól służby

 

1.Poznaję historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).

  • Przygotuję krótką kronikę mojej miejscowości, uwzględniając najważniejsze wydarzenia
  • Zorganizuję zbiórkę zastępu dotyczącą mojej miejscowości
  • Zabiorę osobę spoza mojej miejscowości (koleżankę/ kolegę / rodzinę) na wycieczkę po mojej miejscowości, opowiem o jej historii i zabytkach
  • Przeprowadzę wywiad ze starszą osobą z mojej miejscowości, na temat zmian jakie zaszły na terenie miejscowości na przestrzeni lat.

 

2.Wiem, na czym polega demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.

  • Wezmę udział w tworzeniu planu pracy zastępu, demokratycznie podejmiemy decyzje o planach na najbliższy rok
  • Będę kandydować do szkolnego samorządu
  • Wyszukam w internecie informacji na temat początków demokracji, dowiem się jak obecnie wygląda ustrój demokratyczny
  • Porozmawiam z rodzicami i ustalimy jakie decyzje w naszym domu podejmowane są lub będą demokratycznie

 

W okresie próby uczestniczyłam/em w obozie lub zimowisku harcerskim oraz w co najmniej dwóch biwakach lub rajdach, zrealizowałam/em co najmniej trzy projekty, w tym przynajmniej jeden na rzecz środowiska (np. szkoły, osiedla). Zdobyłam/em w tym czasie przynajmniej trzy sprawności (dwugwiazdkowe lub trzygwiazdkowe).

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.