Techniki harcerskie

 

1.Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku.

  • Przygotuję scenkę dla zastępu o wzywaniu pomocy
  • Z zastępem wezmę udział w zajęciach z pierwszej pomocy na zbiórce drużyny
  • Zdobędę sprawność higienistki
  • Zaprezentuje w zastępie jak należy postąpić w przypadku skaleczenia/stłuczenia/krwotoku z nosa...

 

2.Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.

  • Wezmę udział w grze terenowej w mojej drużynie
  • Podczas gry terenowej poprowadzę zastęp
  • Wpiszę do notatnika i nauczę się na pamięć podstawowych znaków patrolowych
  • Podczas rajdu zorientuję mapę korzystając z busoli

 

3.Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).

  • Samodzielnie spakuję się na biwak
  • Samodzielnie spakuję potrzebne rzeczy na rajd i przygotuję sobie prowiant
  • Zapoznam się ze znakami drogowymi dotyczącymi pieszych, opowiem o nich drużynowemu
  • Bezpiecznie poprowadzę swój zastęp podczas rajdu/gry terenowej, będę przestrzegać zasad bezpieczeństwa

 

4.Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.

  • Obejrzę film dotyczący węzłów i zaprezentuje ich wiązanie mojemu zastępowi
  • Podczas biwaku rozłożę mały namiot turystyczny
  • Z zastępem przygotuję miejsce na ognisko drużyny
  • Pokażę mojemu zastępowi kilka sposobów układania ogniska

 

5.Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew.

  • Zrobię mały zielnik zastępu, opisze znalezione rośliny
  • Wraz z zastępem wybierzemy się na wycieczkę do lasu, zaproponuję odpowiednią trasę
  • Wraz z zastępem zorganizujemy akcję sprzątania lasu
  • Zrobię zdjęcia drzew w mojej okolicy i sprawdzę jak się nazywają

 

6.Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną.

  • Będę codziennie wychodzić na spacer z moim psem
  • Kupię roślinkę, dowiem się w jaki sposób należy ją pielęgnować, będę regularnie ją podlewać
  • Zasadzę drzewko w ogródku, dowiem się jak je pielęgnować
  • Będę regularnie karmić moje rybki i czyścić akwarium

 

7.Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.

  • Zaszyfruję stronę tekstu szyfrem GADERYPOLUKI
  • Odszyfruję zdanie podane przez drużynowego dowolnym wybranym przez niego szyfrem podstawianym
  • Zrobię planszę do harcówki z szyfrem CZEKOLADKA, zaszyfruję nim dowolne słowo
  • Nauczę mój zastęp alfabetu Morse’a za pomocą wyrazów pomocniczych

 

Postawa obywatelska

 

1.Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.

  • Napiszę z pamięci tekst hymnu państwowego, zaśpiewam go drużynowemu
  • W notatniku harcerskim narysuje godło Polski i dopiszę jego krótką historię
  • Napiszę dla mojego zastępu regulamin zachowania wobec symboli narodowych
  • Wezmę udział w zbiórce z okazji święta flagi lub odzyskania niepodległości

 

2.Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.

  • Opowiem na zbiórce zastępu jakie są moje wakacyjne plany, wskażę na mapie miejsca w które się wybiorę.
  • Powieszę w pokoju mapę, na której będę zaznaczać miejsca, które odwiedziłem
  • Wraz z zastępem przygotujemy mapę najciekawszych miejsc w Polsce, które warto zobaczyć
  • Wypiszę wszystkie miasta Polski jakie odwiedziłem, będę potrafił wskazać je na mapie

 

3.Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.

  • Będę zakręcać wodę, gdy z niej nie korzystam
  • Będę segregować śmieci, nakleję odpowiednie oznaczenia na pojemniki
  • Będę odłączać od prądu zasilacze i ładowarki, gdy nie będę z nich korzystać.
  • Wychodząc z pokoju będę gasić światło

 

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.

 

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.