Praca nad sobą

1.Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.

  • Zastanowię się który z punktów Prawa jest dla mnie najtrudniejszy do realizacji, będę starał się lepiej go wypełniać
  • Będę zapisywał wszystkie moje zachowania niezgodne z Prawem Harcerskim i postaram się ich unikać
  • Zrobię plakat do mojego pokoju z Prawem Harcerskim, który będzie przypominał mi o jego przestrzeganiu
  • Opowiem na zbiórce zastępu lub drużyny, kilka sytuacji, w których zachowałem się zgodnie z Prawem Harcerskim

 

2.W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.

  • Codziennie spełnię dobry uczynek i zapisze go w notatniku
  • Regularnie będę pomagał młodszemu rodzeństwu przy odrabianiu lekcji
  • Będę utrzymywał dobry kontakt z dalszą rodziną. Regularnie będę dzwonił d dziadków, dowiadywał się co u nich słychać
  • Pomogę słabszym uczniom w nauce do sprawdzianów
  • Pomogę w opiece nad młodszym rodzeństwem, aby moi rodzice mieli więcej wolnego czasu
  • Regularnie będę pomagał rodzicom w wyznaczonych obowiązkach domowych
  • Bliżej poznam nielubianego ucznia z mojej szkoły, spróbuję się z nim zaprzyjaźnić
  • Przejrzę moje zabawki i ubrania i część z nich oddam potrzebującym

 

3.Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.

  • Założę kartę w bibliotece
  • Przedstawię na zbiórce zastępu moją ulubioną książkę i zachęcę innych do przeczytania jej
  • Napiszę recenzję mojej ulubionej książki
  • Wypożyczę z biblioteki 3 książki i najlepszą z nich zaprezentuję na zbiórce
  • Zrobię listę harcerskich książek wartych przeczytania do harcówki
  • Zrobię plakat zachęcający do czytania książek
  • Codziennie przeczytam 10 stron książki, na koniec próby opowiem drużynowemu jakie książki przeczytałem
  • Uporządkuję biblioteczkę zastępu/ drużyny / szczepu według tematów z jakimi związane są dostępne tam książki

 

4.Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.

  • Zrobię prezentację multimedialną o moim hobby
  • Przygotuję wystawę o moim hobby - zaprezentuje ją w zastępie / drużynie
  • Zabiorę mój zastęp na wydarzenie związane z moim hobby (konkurs tańca, mecz, przedstawienie grupy teatralnej itp...)
  • Nagram krótki film , na którym przedstawię moje hobby.
  • Pójdę na kilka różnorodnych zajęć dodatkowych i wybiorę najbardziej mi odpowiadające na które będę chodzić regularnie. opowiem o nim na zbiórce.

 

Życie rodzinne

 

1.Mam stały obowiązek domowy i wywiązuję się z niego.

  • Przez cały okres próby będę wyrzucać śmieci, bez przypominania rodziców
  • Codziennie będę porządkować swój pokój, ścielić łóżko, sprzątać zabawki i książki po ich użyciu
  • Codziennie będę wychodzić z psem na spacer
  • Codziennie będę sprzątać po obiedzie (myć naczynia, nastawiać zmywarkę, zbierać talerze ze stołu)
  • Będę regularnie dbać o kwiaty w moim domu
  • Raz w tygodniu będę przygotowywać śniadanie dla całej mojej rodziny.

 

2.Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.

  • założę kalendarzyk w którym zapisze najważniejsze dla mojej rodziny daty
  • zrobię plakat do pokoju przypominający o ważnych wydarzeniach w mojej rodzinie
  • dowiem się kiedy w mojej rodzinie obchodzone są święta, zaznacze te daty w kalendarzu odpowiednim kolorem - innym urodziny, imieniny, rocznice.
  • Na urodziny mamy/ taty samodzielnie wykonam dla nich prezent
  • Wraz ze starszym rodzeństwem przygotuję uroczystą kolację dla całej mojej rodziny z okazji imienin / urodzin / rocznicy ślubu moich rodziców

 

3.Dziele się z rodzicami moimi radościami i niepowodzeniami.

  • Będę codziennie wieczorem rozmawiać z rodzicami jak minął mój dzień, zapytam o to jak minął ich
  • Będę informował rodziców o każdej otrzymanej w szkole ocenie na bieżąco
  • Będę opowiadał moim rodzicom o moich kolegach i koleżankach, co wspólnie robimy, powiem im jeśli się pokłócimy
  • Będę pytał o radę moich rodziców, w każdej sprawie z którą będzie ciężko mi sobie poradzić
  • Będę informować rodziców o wszystkich sukcesach i niepowodzeniach podczas treningów lub zajęć dodatkowych

 


 

Zaradność życiowa

 

1.Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.

  • Na każdą zbiórkę przyjdę w mundurze
  • Skompletuję cały mundur zgodny z wymaganiami mojej drużyny
  • Będę regularnie przyszywał wszystkie plakietki do munduru w miejscu zgodnym z zasadami
  • Raz w tygodniu będę przychodzić do szkoły w mundurze

 

2.Zaoszczędziłam/em niedużą sumę pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.

  • Odłożę pieniądze i kupie za nie brakujące części munduru
  • Odłożę pieniądze z kieszonkowego i urządzę za nie przyjęcie dla znajomych/ wyjdę ze znajomymi do kina/ na kręgle.
  • Odłożę pieniądze i kupię mamie/tacie prezent na urodziny/imieniny
  • Odłożę pieniądze z kieszonkowego i kupię sobie za nie grę/ książkę
  • Odłożę pieniądze i samodzielnie zapłacę za interesujące mnie zajęcia dodatkowe

 

3.Znam okolice swego domu i szkoły. Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek policji, dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do tych miejsc.

  • Zrobię plakat - mapę do harcówki z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami w mojej okolicy
  • Zabiorę swój zastęp na spacer, przygotuję trasę tak aby pokazać im najważniejsze miejsca w okolicy
  • Zrobię makietę mojej okolicy
  • Zaznaczę na mapie najważniejsze miejsca w okolicy mojego domu i szkoły, zanotuję w notatniku ich adresy

 

4.Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.

  • Przyszyję samodzielnie plakietkę obozową
  • Sprawdzę czy wszystkie guziki w moim mundurze są dobrze przyszyte, jeśli nie, przyszyję je ponownie
  • Będę porządnie składał mundur i wszystkie ubrania.
  • Będę pamiętać, aby zawsze wziąć czysty strój na WF
  • Będę porządkować swój pokój 2 razy w tygodniu

 

5.Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).

  • Zapiszę się na SKS z wybranej dziedziny sportu
  • W każdy weekend wybiorę się z rodziną na długi spacer
  • Codziennie rano będę robić 10 minut rozgrzewki
  • Raz w tygodniu pójdę z kolegami pograć w piłkę lub na rower, a podczas brzydkiej pogody na basen

 

6.Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.

  • Codziennie rano będę sprawdzać temperaturę i pogodę, będę zakładać odpowiednie do nich ubrania
  • Nie będę wychodzić na dwór z mokrymi włosami lub zaraz po kąpieli
  • Będę myć zęby po każdym posiłku
  • Będę nosić czapkę i szalik przez całą zimę
  • Będę sprawdzać prognozę pogody i przygotowywać ubrania zgodnie z zapowiedziami

 

Wiedza harcerska

 

1.Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.

  • Przeczytam książkę "Kamienie na szaniec" i opowiem o niej w zastępie
  • Zrobię plakat o R. Baden-Powellu
  • Zrobię plakat o Małkowskich
  • Przeczytam książkę "Wilk, który nigdy nie śpi" i napiszę jej krótką recenzję
  • Znajdę strony internetowe dotyczące początków harcerstwa i scoutingu, podam ich adresy osobom w moim zastępie

 

2.Wiem, kto jest bohaterem mojej drużyny (szczepu).

  • Zrobię plakat dotyczący bohatera mojej drużyny/szczepu
  • Znajdę informacje w internecie na temat bohatera drużyny/szczepu, opowiem czego się z nich dowiedziałem na zbiórce
  • Wezmę udział w święcie szczepu / drużyny
  • Przygotuję dla mojego zastępu quiz na temat bohatera mojej drużyny / szczepu

 

3.Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu
i drużyny.

  • Zapiszę w notatniku harcerskim wszystkie zwyczaje i obrzędy mojej drużyny
  • Wraz z zastępem przygotuję księgę obrzędów mojego zastępu i drużyny, do naszego skarbczyka
  • Wezmę udział w ognisku szczepu / drużyny, będę podczas niego zachowywać się stosownie do sytuacji
  • Opowiem na kominku drużyny czym są zwyczaje i obrzędy i podam ich przykłady obowiązujące w naszym środowisku

 

4.Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.

  • Przygotuję planszę do harcówki z oznaczeniami funkcji
  • Przygotuję domino z oznaczeniami funkcji
  • Wpiszę do notatnika wszystkie osoby pełniące funkcje w moim szczepie, drużynie i zastępie, dopiszę ich oznaczenia
  • Poprowadzę w zastępie krótką grę - quiz dotyczącą oznaczeń funkcji

 

5.Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.

  • Wezmę udział w apelu drużyny / szczepu, zachowam się odpowiednio w tej sytuacji
  • Wraz z zastępem poćwiczę musztrę zastępu, nauczę wszystkich jak należy się zameldować
  • Obejrzę film dotyczący musztry harcerskiej, przedstawię drużynowemu czego się dowiedziałem
  • Wykonam poprawnie wszystkie podstawowe komendy podczas zbiórki i apelu

 

6.Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.

  • Założę śpiewnik harcerski, wpiszę do niego kilka piosenek
  • Poprowadzę 3 pląsy na zbiórce zastępu
  • Dopiszę do śpiewnika 5 piosenek szanty i nauczę się ich
  • Dopiszę do śpiewnika 5 piosenek turystycznych i nauczę się ich

 


 

Techniki harcerskie

 

1.Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku.

  • Przygotuję scenkę dla zastępu o wzywaniu pomocy
  • Z zastępem wezmę udział w zajęciach z pierwszej pomocy na zbiórce drużyny
  • Zdobędę sprawność higienistki
  • Zaprezentuje w zastępie jak należy postąpić w przypadku skaleczenia/stłuczenia/krwotoku z nosa...

 

2.Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.

  • Wezmę udział w grze terenowej w mojej drużynie
  • Podczas gry terenowej poprowadzę zastęp
  • Wpiszę do notatnika i nauczę się na pamięć podstawowych znaków patrolowych
  • Podczas rajdu zorientuję mapę korzystając z busoli

 

3.Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).

  • Samodzielnie spakuję się na biwak
  • Samodzielnie spakuję potrzebne rzeczy na rajd i przygotuję sobie prowiant
  • Zapoznam się ze znakami drogowymi dotyczącymi pieszych, opowiem o nich drużynowemu
  • Bezpiecznie poprowadzę swój zastęp podczas rajdu/gry terenowej, będę przestrzegać zasad bezpieczeństwa

 

4.Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.

  • Obejrzę film dotyczący węzłów i zaprezentuje ich wiązanie mojemu zastępowi
  • Podczas biwaku rozłożę mały namiot turystyczny
  • Z zastępem przygotuję miejsce na ognisko drużyny
  • Pokażę mojemu zastępowi kilka sposobów układania ogniska

 

5.Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew.

  • Zrobię mały zielnik zastępu, opisze znalezione rośliny
  • Wraz z zastępem wybierzemy się na wycieczkę do lasu, zaproponuję odpowiednią trasę
  • Wraz z zastępem zorganizujemy akcję sprzątania lasu
  • Zrobię zdjęcia drzew w mojej okolicy i sprawdzę jak się nazywają

 

6.Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną.

  • Będę codziennie wychodzić na spacer z moim psem
  • Kupię roślinkę, dowiem się w jaki sposób należy ją pielęgnować, będę regularnie ją podlewać
  • Zasadzę drzewko w ogródku, dowiem się jak je pielęgnować
  • Będę regularnie karmić moje rybki i czyścić akwarium

 

7.Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.

  • Zaszyfruję stronę tekstu szyfrem GADERYPOLUKI
  • Odszyfruję zdanie podane przez drużynowego dowolnym wybranym przez niego szyfrem podstawianym
  • Zrobię planszę do harcówki z szyfrem CZEKOLADKA, zaszyfruję nim dowolne słowo
  • Nauczę mój zastęp alfabetu Morse’a za pomocą wyrazów pomocniczych

 

Postawa obywatelska

 

1.Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.

  • Napiszę z pamięci tekst hymnu państwowego, zaśpiewam go drużynowemu
  • W notatniku harcerskim narysuje godło Polski i dopiszę jego krótką historię
  • Napiszę dla mojego zastępu regulamin zachowania wobec symboli narodowych
  • Wezmę udział w zbiórce z okazji święta flagi lub odzyskania niepodległości

 

2.Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.

  • Opowiem na zbiórce zastępu jakie są moje wakacyjne plany, wskażę na mapie miejsca w które się wybiorę.
  • Powieszę w pokoju mapę, na której będę zaznaczać miejsca, które odwiedziłem
  • Wraz z zastępem przygotujemy mapę najciekawszych miejsc w Polsce, które warto zobaczyć
  • Wypiszę wszystkie miasta Polski jakie odwiedziłem, będę potrafił wskazać je na mapie

 

3.Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.

  • Będę zakręcać wodę, gdy z niej nie korzystam
  • Będę segregować śmieci, nakleję odpowiednie oznaczenia na pojemniki
  • Będę odłączać od prądu zasilacze i ładowarki, gdy nie będę z nich korzystać.
  • Wychodząc z pokoju będę gasić światło

 

W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.

 

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.