Notice: Undefined variable: baseurl in /home/stopnieh/domains/stopnieharcerskie.pl/public_html/plugins/content/responsive-tables/responsive-tables.php on line 17
Spis treści
Praca nad sobą
1.Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim.
- Zastanowię się który z punktów Prawa jest dla mnie najtrudniejszy do realizacji, będę starał się lepiej go wypełniać
- Będę zapisywał wszystkie moje zachowania niezgodne z Prawem Harcerskim i postaram się ich unikać
- Zrobię plakat do mojego pokoju z Prawem Harcerskim, który będzie przypominał mi o jego przestrzeganiu
- Opowiem na zbiórce zastępu lub drużyny, kilka sytuacji, w których zachowałem się zgodnie z Prawem Harcerskim
2.W każdym widzę bliźniego. Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych uczynków.
- Codziennie spełnię dobry uczynek i zapisze go w notatniku
- Regularnie będę pomagał młodszemu rodzeństwu przy odrabianiu lekcji
- Będę utrzymywał dobry kontakt z dalszą rodziną. Regularnie będę dzwonił d dziadków, dowiadywał się co u nich słychać
- Pomogę słabszym uczniom w nauce do sprawdzianów
- Pomogę w opiece nad młodszym rodzeństwem, aby moi rodzice mieli więcej wolnego czasu
- Regularnie będę pomagał rodzicom w wyznaczonych obowiązkach domowych
- Bliżej poznam nielubianego ucznia z mojej szkoły, spróbuję się z nim zaprzyjaźnić
- Przejrzę moje zabawki i ubrania i część z nich oddam potrzebującym
3.Mam swoją ulubioną książkę. Korzystam z biblioteki.
- Założę kartę w bibliotece
- Przedstawię na zbiórce zastępu moją ulubioną książkę i zachęcę innych do przeczytania jej
- Napiszę recenzję mojej ulubionej książki
- Wypożyczę z biblioteki 3 książki i najlepszą z nich zaprezentuję na zbiórce
- Zrobię listę harcerskich książek wartych przeczytania do harcówki
- Zrobię plakat zachęcający do czytania książek
- Codziennie przeczytam 10 stron książki, na koniec próby opowiem drużynowemu jakie książki przeczytałem
- Uporządkuję biblioteczkę zastępu/ drużyny / szczepu według tematów z jakimi związane są dostępne tam książki
4.Mam swoje hobby, zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
- Zrobię prezentację multimedialną o moim hobby
- Przygotuję wystawę o moim hobby - zaprezentuje ją w zastępie / drużynie
- Zabiorę mój zastęp na wydarzenie związane z moim hobby (konkurs tańca, mecz, przedstawienie grupy teatralnej itp...)
- Nagram krótki film , na którym przedstawię moje hobby.
- Pójdę na kilka różnorodnych zajęć dodatkowych i wybiorę najbardziej mi odpowiadające na które będę chodzić regularnie. opowiem o nim na zbiórce.
Życie rodzinne
1.Mam stały obowiązek domowy i wywiązuję się z niego.
- Przez cały okres próby będę wyrzucać śmieci, bez przypominania rodziców
- Codziennie będę porządkować swój pokój, ścielić łóżko, sprzątać zabawki i książki po ich użyciu
- Codziennie będę wychodzić z psem na spacer
- Codziennie będę sprzątać po obiedzie (myć naczynia, nastawiać zmywarkę, zbierać talerze ze stołu)
- Będę regularnie dbać o kwiaty w moim domu
- Raz w tygodniu będę przygotowywać śniadanie dla całej mojej rodziny.
2.Znam daty świąt rodzinnych (imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
- założę kalendarzyk w którym zapisze najważniejsze dla mojej rodziny daty
- zrobię plakat do pokoju przypominający o ważnych wydarzeniach w mojej rodzinie
- dowiem się kiedy w mojej rodzinie obchodzone są święta, zaznacze te daty w kalendarzu odpowiednim kolorem - innym urodziny, imieniny, rocznice.
- Na urodziny mamy/ taty samodzielnie wykonam dla nich prezent
- Wraz ze starszym rodzeństwem przygotuję uroczystą kolację dla całej mojej rodziny z okazji imienin / urodzin / rocznicy ślubu moich rodziców
3.Dziele się z rodzicami moimi radościami i niepowodzeniami.
- Będę codziennie wieczorem rozmawiać z rodzicami jak minął mój dzień, zapytam o to jak minął ich
- Będę informował rodziców o każdej otrzymanej w szkole ocenie na bieżąco
- Będę opowiadał moim rodzicom o moich kolegach i koleżankach, co wspólnie robimy, powiem im jeśli się pokłócimy
- Będę pytał o radę moich rodziców, w każdej sprawie z którą będzie ciężko mi sobie poradzić
- Będę informować rodziców o wszystkich sukcesach i niepowodzeniach podczas treningów lub zajęć dodatkowych
Zaradność życiowa
1.Noszę mundur zgodny z regulaminem obowiązującym w ZHP.
- Na każdą zbiórkę przyjdę w mundurze
- Skompletuję cały mundur zgodny z wymaganiami mojej drużyny
- Będę regularnie przyszywał wszystkie plakietki do munduru w miejscu zgodnym z zasadami
- Raz w tygodniu będę przychodzić do szkoły w mundurze
2.Zaoszczędziłam/em niedużą sumę pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.
- Odłożę pieniądze i kupie za nie brakujące części munduru
- Odłożę pieniądze z kieszonkowego i urządzę za nie przyjęcie dla znajomych/ wyjdę ze znajomymi do kina/ na kręgle.
- Odłożę pieniądze i kupię mamie/tacie prezent na urodziny/imieniny
- Odłożę pieniądze z kieszonkowego i kupię sobie za nie grę/ książkę
- Odłożę pieniądze i samodzielnie zapłacę za interesujące mnie zajęcia dodatkowe
3.Znam okolice swego domu i szkoły. Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek policji, dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do tych miejsc.
- Zrobię plakat - mapę do harcówki z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami w mojej okolicy
- Zabiorę swój zastęp na spacer, przygotuję trasę tak aby pokazać im najważniejsze miejsca w okolicy
- Zrobię makietę mojej okolicy
- Zaznaczę na mapie najważniejsze miejsca w okolicy mojego domu i szkoły, zanotuję w notatniku ich adresy
4.Dbam o własny wygląd i czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę do munduru.
- Przyszyję samodzielnie plakietkę obozową
- Sprawdzę czy wszystkie guziki w moim mundurze są dobrze przyszyte, jeśli nie, przyszyję je ponownie
- Będę porządnie składał mundur i wszystkie ubrania.
- Będę pamiętać, aby zawsze wziąć czysty strój na WF
- Będę porządkować swój pokój 2 razy w tygodniu
5.Systematycznie uczestniczę w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik, jazda na rolkach).
- Zapiszę się na SKS z wybranej dziedziny sportu
- W każdy weekend wybiorę się z rodziną na długi spacer
- Codziennie rano będę robić 10 minut rozgrzewki
- Raz w tygodniu pójdę z kolegami pograć w piłkę lub na rower, a podczas brzydkiej pogody na basen
6.Dbam o higienę osobistą i zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
- Codziennie rano będę sprawdzać temperaturę i pogodę, będę zakładać odpowiednie do nich ubrania
- Nie będę wychodzić na dwór z mokrymi włosami lub zaraz po kąpieli
- Będę myć zęby po każdym posiłku
- Będę nosić czapkę i szalik przez całą zimę
- Będę sprawdzać prognozę pogody i przygotowywać ubrania zgodnie z zapowiedziami
Wiedza harcerska
1.Wiem, kiedy powstał skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
- Przeczytam książkę "Kamienie na szaniec" i opowiem o niej w zastępie
- Zrobię plakat o R. Baden-Powellu
- Zrobię plakat o Małkowskich
- Przeczytam książkę "Wilk, który nigdy nie śpi" i napiszę jej krótką recenzję
- Znajdę strony internetowe dotyczące początków harcerstwa i scoutingu, podam ich adresy osobom w moim zastępie
2.Wiem, kto jest bohaterem mojej drużyny (szczepu).
- Zrobię plakat dotyczący bohatera mojej drużyny/szczepu
- Znajdę informacje w internecie na temat bohatera drużyny/szczepu, opowiem czego się z nich dowiedziałem na zbiórce
- Wezmę udział w święcie szczepu / drużyny
- Przygotuję dla mojego zastępu quiz na temat bohatera mojej drużyny / szczepu
3.Potrafię zachować się w kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu
i drużyny.
- Zapiszę w notatniku harcerskim wszystkie zwyczaje i obrzędy mojej drużyny
- Wraz z zastępem przygotuję księgę obrzędów mojego zastępu i drużyny, do naszego skarbczyka
- Wezmę udział w ognisku szczepu / drużyny, będę podczas niego zachowywać się stosownie do sytuacji
- Opowiem na kominku drużyny czym są zwyczaje i obrzędy i podam ich przykłady obowiązujące w naszym środowisku
4.Wiem, jak oznacza się funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
- Przygotuję planszę do harcówki z oznaczeniami funkcji
- Przygotuję domino z oznaczeniami funkcji
- Wpiszę do notatnika wszystkie osoby pełniące funkcje w moim szczepie, drużynie i zastępie, dopiszę ich oznaczenia
- Poprowadzę w zastępie krótką grę - quiz dotyczącą oznaczeń funkcji
5.Znam podstawy musztry harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty. Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
- Wezmę udział w apelu drużyny / szczepu, zachowam się odpowiednio w tej sytuacji
- Wraz z zastępem poćwiczę musztrę zastępu, nauczę wszystkich jak należy się zameldować
- Obejrzę film dotyczący musztry harcerskiej, przedstawię drużynowemu czego się dowiedziałem
- Wykonam poprawnie wszystkie podstawowe komendy podczas zbiórki i apelu
6.Mam śpiewnik harcerski. Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
- Założę śpiewnik harcerski, wpiszę do niego kilka piosenek
- Poprowadzę 3 pląsy na zbiórce zastępu
- Dopiszę do śpiewnika 5 piosenek szanty i nauczę się ich
- Dopiszę do śpiewnika 5 piosenek turystycznych i nauczę się ich
Techniki harcerskie
1.Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku.
- Przygotuję scenkę dla zastępu o wzywaniu pomocy
- Z zastępem wezmę udział w zajęciach z pierwszej pomocy na zbiórce drużyny
- Zdobędę sprawność higienistki
- Zaprezentuje w zastępie jak należy postąpić w przypadku skaleczenia/stłuczenia/krwotoku z nosa...
2.Uczestniczyłam/em w grze terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach patrolowych.
- Wezmę udział w grze terenowej w mojej drużynie
- Podczas gry terenowej poprowadzę zastęp
- Wpiszę do notatnika i nauczę się na pamięć podstawowych znaków patrolowych
- Podczas rajdu zorientuję mapę korzystając z busoli
3.Uczestniczyłam/em w wycieczce, przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze (samodzielnie i w grupie).
- Samodzielnie spakuję się na biwak
- Samodzielnie spakuję potrzebne rzeczy na rajd i przygotuję sobie prowiant
- Zapoznam się ze znakami drogowymi dotyczącymi pieszych, opowiem o nich drużynowemu
- Bezpiecznie poprowadzę swój zastęp podczas rajdu/gry terenowej, będę przestrzegać zasad bezpieczeństwa
4.Rozstawiłam/em namiot turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy węzły.
- Obejrzę film dotyczący węzłów i zaprezentuje ich wiązanie mojemu zastępowi
- Podczas biwaku rozłożę mały namiot turystyczny
- Z zastępem przygotuję miejsce na ognisko drużyny
- Pokażę mojemu zastępowi kilka sposobów układania ogniska
5.Byłam/em z zastępem lub drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po sylwetce i liściach 5 drzew.
- Zrobię mały zielnik zastępu, opisze znalezione rośliny
- Wraz z zastępem wybierzemy się na wycieczkę do lasu, zaproponuję odpowiednią trasę
- Wraz z zastępem zorganizujemy akcję sprzątania lasu
- Zrobię zdjęcia drzew w mojej okolicy i sprawdzę jak się nazywają
6.Zaopiekowałam/em się zwierzęciem lub rośliną.
- Będę codziennie wychodzić na spacer z moim psem
- Kupię roślinkę, dowiem się w jaki sposób należy ją pielęgnować, będę regularnie ją podlewać
- Zasadzę drzewko w ogródku, dowiem się jak je pielęgnować
- Będę regularnie karmić moje rybki i czyścić akwarium
7.Znam co najmniej dwa sposoby szyfrowania wiadomości.
- Zaszyfruję stronę tekstu szyfrem GADERYPOLUKI
- Odszyfruję zdanie podane przez drużynowego dowolnym wybranym przez niego szyfrem podstawianym
- Zrobię planszę do harcówki z szyfrem CZEKOLADKA, zaszyfruję nim dowolne słowo
- Nauczę mój zastęp alfabetu Morse’a za pomocą wyrazów pomocniczych
Postawa obywatelska
1.Znam historię godła i barw narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam hymn państwowy.
- Napiszę z pamięci tekst hymnu państwowego, zaśpiewam go drużynowemu
- W notatniku harcerskim narysuje godło Polski i dopiszę jego krótką historię
- Napiszę dla mojego zastępu regulamin zachowania wobec symboli narodowych
- Wezmę udział w zbiórce z okazji święta flagi lub odzyskania niepodległości
2.Odszukam na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.
- Opowiem na zbiórce zastępu jakie są moje wakacyjne plany, wskażę na mapie miejsca w które się wybiorę.
- Powieszę w pokoju mapę, na której będę zaznaczać miejsca, które odwiedziłem
- Wraz z zastępem przygotujemy mapę najciekawszych miejsc w Polsce, które warto zobaczyć
- Wypiszę wszystkie miasta Polski jakie odwiedziłem, będę potrafił wskazać je na mapie
3.Wyrobiłem w sobie pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.
- Będę zakręcać wodę, gdy z niej nie korzystam
- Będę segregować śmieci, nakleję odpowiednie oznaczenia na pojemniki
- Będę odłączać od prądu zasilacze i ładowarki, gdy nie będę z nich korzystać.
- Wychodząc z pokoju będę gasić światło
W okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.