Siła ciała

 

1.Prowadzę higieniczny tryb życia i doskonalę swoją sprawność fizyczną. Znam granice swojej wytrzymałości fizycznej.

  • Będę regularnie biegać, poprawię swoją kondycję, wezmę udział w biegu na 10 km
  • Ustalę dostosowaną do swojego wieku i potrzeb dietę oraz plan treningów. Będę ich przestrzegał
  • Będę regularnie jeździć na rowerze. Wybiorę się na całodzienny rajd rowerowy i odpowiednio się do niego przygotuję
  • Zdobędę odznakę PTTK w stopniu srebrnym

 

2.Zaplanowałam/em i zorganizowałam/em wędrówkę o charakterze wyczynu.

  • W raz z opiekunem zdobędę Giewont, odpowiednio przygotuję się do tej wyprawy
  • W raz z opiekunem wezmę udział w dwudniowym spływie kajakowym
  • Podczas wakacji pojadę w Bieszczady i wybiorę się na wycieczkę 3 szlakami o różnym stopniu trudności
  • Zdobędę sprawność 3 pióra

 

Siła rozumu

 

1.Samodzielnie planuję swój czas. Znam podstawowe zasady dobrego planowania czasu.

  • Będę kontrolować czas spędzany przy komputerze, wyciągnę wnioski ze swoich obliczeń. Spróbuję ograniczyć ten czas i wykorzystać go na naukę lub hobby
  • Wezmę udział w warsztatach dotyczących zarządzania czasem i planowania, zastosuję się do poznanych zasad
  • Codziennie zaplanuję swoje obowiązki tak, aby przeznaczyć przynajmniej 7 godzin na sen
  • Codziennie będę robić szczegółową listę rzeczy do zrobienia następnego dnia, z określeniem ich godzin, zaplanuję godzinę dziennie na odpoczynek

 

2.Rozsądnie gospodaruję własnymi i powierzonymi zasobami finansowymi. Opracowałam/em sposób sfinansowania wybranego przedsięwzięcia i zrealizowałam/em go.

  • Stworzę plan finansowy biwaku drużyny, pomogę drużynowemu w jego przygotowaniu i rozliczeniu
  • Zorganizuję akcję zarobkową przeznaczoną na zakup namiotu dla szczepu, rozliczę ją, zakupię dany sprzęt obozowy i rozliczę się z powierzonych pieniędzy i faktur
  • Zaplanuję wakacyjny wyjazd ze znajomymi, uwzględniając wszystkie koszty. Rozliczę się z rodzicami z otrzymanych od nich pieniędzy. Część wydatków pokryję z własnych funduszy.
  • Zaprojektuję koszulki drużyny, przedstawię projekty i kosztorys w drużynie, wspólnie wybierzemy jeden z nich. Zbiorę dodatkowe składki na ten cel, zamówię koszulki i rozliczę się z powierzonych funduszy.

 

3.Pogłębiam swoją wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach aktywności (nauka i kultura).

  • Zapiszę się do jednego z kół naukowych w mojej szkole
  • Raz w miesiącu wybiorę się na wystawę lub do teatru
  • Zapisze się na warsztaty plastyczne
  • Przygotuję się do olimpiady z jednego z przedmiotów i wezmę w niej udział

 

4.Znalazłam/em dziedzinę, w której chcę osiągnąć mistrzostwo. Mam już w niej osiągnięcia.

  • Będę kontynuować treningi siatkarskie, wezmę udział w turnieju siatkówki
  • Będę uczęszczać na zajęcia fotograficzne, zgłoszę swoje prace do ogólnopolskiego konkursu
  • Będę uczęszczać na zajęcia językowe i zdobędę certyfikat językowy
  • Zostanę ratownikiem ZHP i wezmę udział w manewrach ratowniczych

 


Siła ducha

 

1.Na podstawie Prawa Harcerskiego buduję swój system wartości. Potrafię otwarcie
i konsekwentnie go bronić.

  • Włączę się w organizację przedsięwzięć proekologicznych w mojej okolicy
  • Przygotuję biwak dla mojej drużyny związany z wychowaniem ekonomicznym
  • Będę przestrzegać zasad kultury oraz przypominać o tych zasadach moim znajomym
  • Przygotuję i zaprezentuję w mojej szkole projekt dotyczący przeciwdziałaniu uzależnieniom

 

2.Samodzielnie podejmuję stałą służbę w dziedzinie życia duchowego.

  • Wezmę udział w trzech wydarzeniach patriotycznych
  • Wezmę udział w młodzieżowej pielgrzymce
  • Wezmę udział w kilku spotkaniach filozoficznych
  • poznam tajniki medytacji i będę regularnie medytować

 

3.Staram się zrozumieć innych i uznaję ich prawo do odmienności. Poznałam/em kilka kultur (np. narodowych, wyznaniowych).

  • Zaproszę na zbiórkę osobę innego wyznania, aby opowiedziała nam o swojej wierze
  • Odwiedzę w najbliższej okolicy miejsca związane z kulturą Żydowską
  • Nawiąże kontakt ze scoutami z innego kraju, odwiedzającymi nasze miasto, oprowadzę ich po okolicy
  • Przygotuję zbiórkę dla drużyny na której przedstawię najważniejsze elementy innych kultur

 

4.Staram się żyć w harmonii z naturą.

  • Raz w tygodniu wybiorę się na wycieczkę do lasu
  • Podczas zakupów będę wybierać rzeczy z recyklingu
  • Zorganizuje w mojej drużynie obchody dnia ziemi
  • Zmienię swoją dietę na taką, która zawiera jedynie produkty ekologiczne

 

5.Pielęgnuję więzi rodzinne.

  • Jeden wieczór w tygodniu poświęcę na spotkania rodzinne
  • Regularnie będę odwiedzać swoich dziadków i pomagać im w obowiązkach domowych
  • Raz w miesiącu będę zabierać swoje rodzeństwo na ciekawe wycieczki
  • Raz w tygodniu będę przygotowywać wspólny posiłek dla całej mojej rodziny

 

6.Znalazłam/em swoje miejsce w grupie rówieśniczej (dokonując świadomych wyborów
i zachowując własny system wartości).

  • Ograniczę spotkania ze znajomymi na rzecz spotkań rodzinnych
  • Spróbuję lepiej poznać mniej lubiane osoby z mojego otoczenia
  • Będę poświęcać więcej czasu przyjaciołom, kiedy będą mnie potrzebować
  • Przedstawię moich znajomych rodzicom, postaram się aby mieli dobry kontakt

 

7.Pokonałam/em jedną ze swoich słabości.

  • Skoczę na bungee
  • Wygłoszę prezentację przed dużą grupą osób
  • Spędzę noc w lesie
  • Nie spóźnię się na żadne spotkanie lub zajęcia

 

8.Dziedziny swoich zainteresowań porównałam/em z potrzebami środowiska. W ten sposób określiłam/em swoje pole służby. Pełniłam/em służbę przez wyznaczony czas.

  • Będę przybocznym w gromadzie zuchowej
  • Będę wolontariuszem w domu spokojnej starości
  • Będę wolontariuszem w schronisku dla zwierząt
  • Zorganizuję cykl korepetycji dla słabszych lub młodszych uczniów z przedmiotów z których jestem dobry

 

Formą zakończenia próby jest wędrówka umożliwiająca własne, wewnętrzne podsumowanie próby. Sposób odbywania wędrówki zależy od tradycji środowiska.

Copyright © 2015 A.K. All Rights Reserved.